понеділок, 10 квітня 2023 р.

 

Колесник Л.Д.

Викладач-методист

 Красноградського педагогічного фахового коледжу

 «Харківська гуманітарно-педагогічна академія

м. Красноград

 

ПРОФЕСІЙНА МОБІЛЬНОСТЬ ПЕДАГОГА – ЗАПОРУКА ПРОЦВІТАННЯ УКРАЇНИ

 

Вступ цивілізації до цифрової епохи змінив соціокультурне та економічне життя не тільки в Україні, але і у всьому світі. Ці зміни не стояли так нагально ще декілька десятків років поспіль. Перед суспільством з’являються завдання, розв’язання яких, потребує розширення можливостей особистісного зростання людини, підвищення її особистої ефективності та професійної мобільності в епоху інформатизації. Сучасний здобувач освіти повинен навчатись упродовж всього життя, підвищувати свій професійний рівень.

Документи, видані українським урядом (Концепція професійної освіти України, Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається, Національна Доктрина розвитку освіти…тощо), звертають увагу суспільства на формування всебічно розвиненого фахівця, який буде конкурентоспроможним на ринку праці. Для подальшого  розвитку України, її процвітання, необхідно підвищувати рівень професійної мобільності майбутніх фахівців, збагачуючи їх досвід інноваціями, педагогічними технологіями, звертаючи особливу увагу на здобувачів освіти, які поєднують навчання з професійною діяльністю.

В розв’язанні проблеми створення системи підготовки професійно мобільного здобувача освіти, працюють науковці, методисти (Б. Ананьев, Л. Виготський, О.Киричук, А. Алексюк, В. Бондар, О. Савченко, В. Безрукова, С. Гончаренко). О. Савченко вважає, що комп’ютеризація потребує від людей універсальної освіти, яка готує здобувача освіти до професійної мобільності. С. Гончаренко в своїх напрацюваннях визначає, що зміст професійної освіти включає поглиблене ознайомлення з науковими основами обраного виду діяльності. Науковці М.  Дяченко та Л. Кандибович під професійною мобільністю розуміють готовність та здатність фахівця до оперативного відбору та реалізації різноманітних завдань у межах своєї професії.

Аналіз змісту психолого-педагогічної літератури показав, що науковці звертають увагу на створення необхідних умов для підготовки  конкурентоспроможного фахівця на ринку праці.

Професійно мобільний здобувач освіти повинен виявляти готовність до:

                  творчої зміни стилю та змісту діяльності;

                  вміння планувати та здійснювати саморозвиток;

                  опанування нових змін у своїй та в інших галузях науки;

                  змін у професійно-педагогічній діяльності та до інтеграції суміжних дисциплін.

Основні уміння, необхідні для професійно мобільного здобувача освіти – це:

                  вміти визначати життєві та професійні цілі;

                  володіти навичками особистого контролю під час виникнення життєвих та професійних ситуацій під час діяльності;

                  систематично працювати над реалізацією програми дій;

                  створювати комфортні умови для впливу внутрішнього світу людини на професійну діяльність.

Наявність в Україні достатньо великої кількості професійно мобільних педагогів, є основою для її процвітання, стійкості, розвитку.

Для формування мобільних майбутніх педагогів необхідно: залучати до педагогічної професії випускників загальноосвітніх шкіл, які мають високі показники інтелектуального розвитку та схильні до педагогічної професії.

Література

 

1.  Національна доктрина розвитку освіти: указ Президента України від 17 квітня 2002 р. N 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 05.12.2022).

2. Про вищу освіу: Закон України від 01.07.2014 № 1556- VII (із змінами № 2145-VIIІ від 05.09.2017 р.) URL :  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. (дата звернення : 05.12.2022).

3. Професійна освіта: навч. Посіб. / [уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г. Ничкало]. Київ: Вища школа, 2000. 380 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар