Компетентнісний підхід –
переорієнтація з процесу на результат.
Компетентнісний підхід в освіті - це відповідь на
вимоги часу. Динамічні зміни життя, постійне оновлення інформації зумовлюють
потребу у членах суспільства - фахівцях, які здатні оперативно адаптуватись,
навчатись протягом життя, безперервно розвиватись. Провідні освітянські
документи визначають компетентнісно орієнтований підхід пріоритетом розвитку
сучасної вітчизняної системи освіти/
Державний стандарт базової та повної загальної
середньої освіти, концепція профільного навчання у старшій школі та інші базові
освітянські документи ґрунтуються на компетентнісній стратегії.
Поняття «компетентність» українська освіта
оперує в значенні, запропонованому
европейськими країнами.
Наприклад, у Швейцарії
виділяють: уміння в соціальній, етичній та політичній сферах (інтегрування
в суспільство; комунікативність), уміння в інтелектуальній, науковій та
теоретичній сферах (структурування та застосування знань; збір інформації
та самостійне навчання; використання власного досвіду та знань), уміння в
культурній, комунікативній та естетичній сфері (уміння брати участь в
культурному житті; мати знання про інші культури), уміння, що необхідні при
особистому навчанні та при використанні технологій (можливість надати
інформацію; використання інформаційних та комунікативних технологій; розуміння
переваг та ризику нових технологій; уміння вчитися; знання про інформаційні
технології).
У Шотландії акцентують на
особистісні якості (самоповага та повага до інших; відчуття соціальної
відповідальності; обов'язок учитися; відчуття належності),уміння та
навички (основні навички комунікації; особиста ефективність у вирішенні
проблем - критичне мислення, планування та організація, рецензування та
оцінювання, робота в команді; використання інформаційних технологій),знання
та розуміння (знання про себе; знання про свої права, відповідальність, роботу;
сфера професійних знань, обов'язки).
В Австрії виділяють: центральні уміння (загальні уміння та навички: комунікація; співпраця та
співробітництво; робота в командах; уміння вирішувати конфлікти; здатність до
адаптації; відповідальність), уміння та навички щодо процесу
навчання та роботи (збір інформації; планування та організація; гнучкість;
уміння вирішувати проблеми; уміння вчитися протягом життя; уміння вчитися
самостійно та незалежно), особистий розвиток (креативність, критичність, єдність
цілей, обов'язковість, самоорганізація).
Кожна компетентність побудована на поєднанні:
-
Знань і
умінь;
-
Пізнавальних
ставлень і практичних навичок;
-
Цінностей,
емоцій;
-
Поведінкових
компонентів, тобто всього того, що може мобілізувати для активної дії.
Сучасний погляд на
знання вирізняється від традиційного тим, що знаннєва підготовка не вважається
головним критерієм підготовки підростаючого покоління до ефективного
функціонування в умовах інформаційного суспільства, оскільки в світлі наукових
досліджень знаннєва інформація постійно зазнає уточнення, доповнення. А доволі
часто й кардинального оновлення.
Під час симпозіуму Ради
Європи на тему «Ключові компетентності для Європи» було визначено такий
орієнтовний перелік ключових компетентностей.
Вивчати:
тобто,
уміти витягати користь
із досвіду;
організовувати взаємозв'язок своїх знань і
впорядковувати їх;
організовувати свої власні прийоми вивчення;
уміти вирішувати проблеми;
самостійно займатися своїм навчанням.
Шукати:
Це
- запитувати різні бази
даних;
опитувати оточення;
консультуватись в експерта;
одержувати інформацію;
уміти працювати з документами та класифікувати їх
Думати:
Це
- організовувати
взаємозв'язок минулих і дійсних подій;
критично ставитись до того чи іншого аспекту
розвитку нашого суспільства;
уміти протистояти непевності та труднощам;
займати позицію в дискусіях і виковувати свої
власні думки;
бачити важливість політичного й економічного
оточення, в якому проходять навчання та робота;
оцінювати соціальні звички, пов'язані зі
здоров'ям, споживанням, а також із навколишнім середовищем;
уміти оцінювати твори мистецтва й літератури.
Співробітничати:
Це
- уміти працювати у групі;
приймати рішення - улагоджувати розбіжності та
конфлікти;
уміти домовлятись;
уміти розробляти та виконувати контракти.
Братися
за справу:
Це
- включатись у проект;
нести відповідальність;
входити до групи або колективу та робити свій
внесок;
доводити солідарність;
уміти організовувати свою роботу;
уміти користуватись обчислювальними та
моделюючими приладами.
Адаптуватись:
Це
- уміти використовувати
нові технології інформації та комунікації;
доводити гнучкість перед викликами швидких змін;
показувати стійкість перед труднощами;
уміти знаходити нові рішення.
Аналіз даного переліку компетентностей показує їх достатню
креативну спрямованість, хоча й не завжди в явному вигляді, а є підготовчим етапом до творчості.
Українські педагоги також створили перелік ключових компетентностей.
1. Уміння вчитись
Уміння вчитися слід розуміти як цілісне індивідуальне психологічне
утворення. Уміння вчитись добре розвивається за умови цілеспрямованого
спеціального формування.
Вміння вчитись передбачає:
- Самостійно визначати мету
діяльності;
- проявляти зацікавленість навчанням, докладати вольових зусиль;
- організовувати свою працю для досягнення результату;
- відбирати або знаходити потрібні знання, способи для розв'язання
задачі;
- виконувати в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні
дії, прийоми, операції;
- усвідомлювати свою діяльність і прагнути її вдосконалити;
- має уміння й навички самоконтролю та самооцінки.
2. Компетентності з інформаційних і комунікаційних технологій
Компетентності з інформаційних і комунікаційних технологій передбачають
здатність майбутнього вчителя орієнтуватись в інформаційному просторі, володіти
й оперувати інформацією відповідно до потреб.
Компетентності з ІКТ передбачають здатність:
- застосовувати інформаційно-комунікаційні технології в
навчанні та повсякденному житті,
- раціонально використовувати комп'ютер й комп'ютерні засоби при
розв'язуванні задач, пов'язаних з опрацюванням інформації, її пошуком,
систематизацією, зберіганням, поданням та передаванням:
- будувати інформаційні моделі й досліджувати їх за допомогою засобів
ІКТ;
З ЯКИМИ ПІДХОДАМИ ДО НАВЧАННЯ ПОВ’ЯЗАНИЙ
КОМПЕТЕНТІСНИЙ ПІДХІД?
Компетентнісний підхід тісно пов’язаний із такими підходами до навчання, як
q особистісно орієнтований (потребує
трансформації змісту освіти, перетворення його з моделі “для всіх” на суб’єктивні
надбання);
q діяльнісний (може бути реалізований тільки в діяльності, тобто в процесі виконання певного комплексу дій).
ЩО ОЗНАЧАЄ ДЛЯ ОСВІТИ ПЕРЕОРІЄНТАЦІЯ НА КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД?
Перехід до компетентнісного підходу означає:
а) переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному вимірі;
б) зміщення акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок на формування й розвиток в студентів здатності
практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях.
а) переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному вимірі;
б) зміщення акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок на формування й розвиток в студентів здатності
практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях.
ЩО ОЗНАЧАЄ переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному
вимірі?
Мета заняття повинна задаватися в діяльнісній формі. Наприклад, після цього заняття
ви навчитесь…(наприклад,
розв’язувати
задачі на рух);
Емоційно-ціннісна складова компетентності може визначатись як ( після
цього заняття ви навчитесь: особисто формулювати алгоритм розв’язування задач
на рух…, визначати для себе цінність…, оцінювати… з власної позиції
висловлювати ставлення…, визначати загальнолюдські, національні, громадянські
цінності…
Соціальна компетентність: після сьогоднішнього заняття ви отримаєте
досвід: виконання типових соціальних ролей: громадянина, члена сім’ї, споживача…;
Загальнокультурна: Навчитесь аналізувати й оцінювати досягнення
національної, європейської та світової культури.
Таким
чином, компетентнісний зміст освіти проходить червоною лінією через усі навчальні
предмети (освітні галузі). У результаті вдається об'єднати навчальні предмети в єдиний цілісний зміст.
Освітні компетентності
стають системними характеристиками особистісно зорієнтованого евристичного
підходу до освіти.
Запроектована на даній
основі освіта буде забезпечувати не тільки розрізнену предметну, а й цілісну
компетентнісну освіту.
Освітні
компетентності студентів будуть відігравати багатофункціональну міжпредметну
роль в родині, у дружньому колі, у майбутніх виробничих стосунках.
Немає коментарів:
Дописати коментар