Математична компетентність майбутніх вчителів початкових класів
Серед основних завдань, що
стоять перед вищою освітою у підготовці
вчителя початкових класів – формування його професійної компетентності, що
поєднує у собі як ключові так і предметні компетентності фахівця. Одним
із базових елементів системи професійної підготовки майбутніх учителів
початкової школи є математична освіта.
Для вчителів початкових класів математика є не
тільки навчальною дисципліною, але і виступає у ролі першооснови для побудови
фудаменту загального логічного мислення учнів, розвитку розумових, творчих,
пізнавальних здібностей школярів.
Досягнення цих завдань стає можливим за умови
якісної математичної підготовки вчителів початкової школи, забезпечення
навчальним процесом їх здатності до передачі учням не лише теоретичних знань,
але і вмінь застосовувати математичні знання у різних ситуативних задачах, за
практичних потреб, розвивати у молодших школярів творчі здібності у
використанні математичного апарату та знань. Здатність особистості вчителя
вирішувати завдання такого характеру може бути визначена як його професійна
компетентність загалом, і, математична, зокрема.
Математична
освіта є однією із головних складових у фундаментальній професійній підготовці
вчителів початкової школи. Специфіка навчання математики майбутніх учителів
полягає у тому, що тут існує тісний зв’язок між математикою як наукою, та
методикою її викладання. До того ж слід зауважити, що математика початкової
школи досить тісно повязана з основами природознавства, елементами інших
природничих та суспільних наук.
Курс
математики у початкових класах є основою для осмисленого засвоєння молодшими
школярами системи математичних знань, формування первинних умінь і навичок з
математики.
Вчителі
початкових класів повинні досконало знати основи математичної логіки та
математичного апарату необхідних для вирішення стратегічного завдання – навчити
молодших школярів логічному мисленню, вмінню застосовувати математичний апарат
для розв’язання не тільки теоретичних, а й практичних задач.
Розвиток
логічного мислення учнів є одним із
головних завдань навчання математики в початковій школі. Вчитель початкових
класів має знати елементи математичної логіки, усвідомлювати що таке поняття,
означення, доведення, класифікація, які існують види означень, методи
доведення, правила класифікації і таке інше. Все це вимагає від вчителя не
просто математичних знань, а й математичних компетентностей для їх грамотного
використання та транслювання. Педагогічне поняття «математична компетентність»
досліджувалось багатьма науковцями. Так,
С.
Раков загалом визначає математичну компетентість як «вміння бачити і
застосовувати математику у реальному житті, розуміти зміст і метод
математичного моделювання, вміння будувати математичну модель, досліджувати її,
інтерпретувати, оцінювати».
Математична компетентність студента
визначається і як цілісна освіта особистості, що визначає її здатність до
математичної підготовки та «використання математичних знань для розвязання
практичних і теоретичних проблем і завдань професійної діяльності».
Під
математичною компетентністю вчителя початкових класів треба розуміти здатність
особистості фахівця до теоретико-практичного застосування математичного апарату
для виконання завдань у професійній діяльності. Математична компетентість
учителя є однією зі складових його професійної компетентності. Формування
математичної компетентності у майбутніх учителів початкової школи можна
розглянути у декількох площинах:
- формування наукового стилю мислення та
світогляду за рахунок теоретичних знань з математики;
- формування цілісного, узагальненого
сприйняття математичних знань за рахунок демонстрації тісного зв’язку
математики з природознавством, іншими науками, повсякденним життям де
математичний апарат є необхідним;
- формування і розвиток умінь практичного
використання здобутих знань; формування навичок навчально
- дослідницької діяльності, прогнозування
результату, використання математичних знань у нестандартних задачах прикладного
характеру та ін.
Внаслідок вивчення дисциплін
математичного циклу майбутні вчителі повинні уміти:
-
обгрунтувати
методичну і дидактичну доцільність (або недоцільність) вибору способів
організації діяльності учнів, методів і засобів навчання;
-
проектувати
технологію вивчення навчального матеріалу в умовах особистісно-орієнтованого
навчання;
-
використовувати
новітні технології для навчання математики у початковій школі;
-
цілеспрямовано
використовувати набуті знання для формування логічного мислення молодших
школярів;
Немає коментарів:
Дописати коментар