пʼятниця, 24 серпня 2018 р.

Формування предметної компетенції з математики в учнів початкових класів


ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ З МАТЕМАТИКИ В  УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
                                                         Сергій Совин
                                                         м. Красноград
                                    Науковий керівник: Колесник Л.Д., викладач-методист
У світі відбувається процес модернізації загальної середньої освіти. Це передбачає готовність учнів використовувати знання в будь-якій життєвій ситуації.
 Розбудова нашої держави  цілком залежить від кожного громадянина. У зв’язку з цим, кожний педагог повинен спрямовувати навчально-виховний не лише на засвоєння знань, а й на формування у молодших школярів ключових і предметних компетентностей. Теорію освітніх компетенцій і компетентностей розглянули і обґрунтували такі вчені, як: Н. Бібік, С. Бондар, О.Савченко, С.Скворцова, О. Онопрієнко. Методичні підходи даної проблеми розглянули в своїх публікаціях  - Т. Байбари, М. Вашуленка, І. Ґудзик.
Предметні компетенції формуються у процесі засвоєння учнями змісту навчального предмета, зокрема, математики. Вони розглядаються як результат навчання, вимоги до яких містяться у Державному стандарті початкової загальної освіти (в частинах «Зміст освіти» і «Державні вимоги до навчальних досягнень  учнів»).
В основу методики формування предметної математичної компетентності молодших школярів покладено такі дидактичні підходи: системний (поєднання теоретичних і практичних компонентів навчання математики), діяльнісний, особистісно-орієнтований, компетентнісний (формування в учня здатності інтегрувати, актуалізувати набутий досвід математичної діяльності для розв’язування навчально-пізнавальних та життєвих проблем) [2, 47].
Оволодіння дітьми предметними математичними компетенціями складає основу формування математичної компетентності, для формування якої слід забезпечити якісне засвоєння змісту навчання математики.
Використання Державного стандарту початкової загальної освіти не означає, що педагогічні методи, які використовувались раніше, вже втратили свою актуальність. Навпаки, вчитель початкових класів повинен використовувати кращі зразки педагогічного досвіду минулих років та впроваджувати сучасні технології в умовах інформаційного суспільства [4, 6]. В процесі проходження педагогічних практик, прийшов до висновку, що краще  всього допомагає поєднати раніше випробуванні та інноваційні методи навчання – це інформаційно-комунікаційні технології, вони є одним з важливих чинників у процесі формування основних компетентностей молодших школярів. Використання сучасних технологій дає можливість створити такі умови, де учень почувається впевнено, виявляє бажання та радість пізнання нового.
Науковці ведуть дискусії по питанню шкоди та користі комп’ютера. Але саме за допомогою комп’ютера є можливість: використовувати необхідну кількість наочного матеріалу на уроці; реалізовувати раціональні методи пояснення нового матеріалу; нетрадиційно, в ігровій формі закріпити вивчений матеріал. Математика – предмет, який в учнів початкових класів викликає зацікавленість, але й водночас труднощі в засвоєнні навчального матеріалу. Складні завдання за умови використання ІКТ перетворюються в цікаві, зрозумілі. Використовуючи спеціальні комп’ютерні програми (програмно-методичний комплекс «Сходинки», «Скарбниця знань») можливо поетапно з необхідною кількістю наочного матеріалу пояснити найскладніші моменти вивчення нового матеріалу учням. Повсякчасне застосування ІКТ допомагає формувати необхідні знання та навички за допомогою тренажерів. Спеціальні комп’ютерні програми сприяють формуванню автоматизованих обчислювальних навичок [1]. ЮНЕСКО оприлюднила статистичні дані: коли людина слухає, вона запам’ятовує 15% інформації; коли дивиться – 25%; коли бачить і слухає – 65% отриманої інформації.
Мультимедійні засоби на сучасному рівні навчання дозволяють забезпечити використання наочності, яка сприяє комплексному сприйманню нового матеріалу і кращому запам’ятовуванню, зробити видимим те, що неможливо побачити в класичному поясненні, надає можливість випробовувати та імітувати, моделювати будь-які ситуації, варіанти відповіді [3]. Використання сучасних комп’ютерних технологій сприяє кращому засвоєнню свідомого встановлення зв’язків між даними та шуканими величинами під час  розв’язання задач. Надає можливість проілюструвати умову задачі, допомагає учням уявити зміст, подію про яку йдеться в задачі та правильно визначити дію під час складання плану розв’язування. ІКТ технології сприяють індивідуалізації та диференціації навчального процесу. Якщо при необхідності, коли деяким учням потрібно неодноразово пояснити навчальний матеріал,  учні, які засвоїли алгоритм, виконують додаткові завдання, розміщені на екрані телевізора.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій одночасно з класичними, сприяє розвиткові та формуванню  вимог, які ставить перед сучасною освітою суспільство.  Використання ІКТ на уроках математики в початковій школі дає можливість: підвищити активність та ініціативність учнів; викликати позитивну мотивацію учнів; покращити відносини між учнями в позаурочний час. Наявність в учнів предметної математичної компетентності характеризується знаннями, уміннями і навичками, здібностями застосовувати набутий досвід математичної діяльності.
Список  використаних джерел:

1.     Всеукраїнський портал «Початкове навчання» http: // www.nachalka.com.ua/
2.     Онопрієнко О.В. Предметна математична компетентність /
    О.В. Онопрієнко // Початкова школа. – 2010. -  №11. – С.46-50.
          3.  Презентації для дітей http.//educat.at.ua/load
          4.  Скворцова С.О. Урок математики у початковій школі: мета, завдання,
              Структура / С.О. Скворцова, О.В.Онопрієнко // Початкова школа. –
              2015. - №1. – С. 4-8.
    


Немає коментарів:

Дописати коментар