пʼятниця, 24 серпня 2018 р.

Становлення креативного мислення на заняттях із математики шляхом використання ІКТ


Становлення креативного мислення на заняттях із математики шляхом використання ІКТ
Колесник Л.Д., Босенко М.В.
ХХІ століття – століття інформатизації, воно різко підняло вимоги до всіх видів і форм освіти «у дусі конференції формування креативної особистості». Тільки така особистість може успішно конкурувати на сучасному ринку праці, а країна з високим потенціалом креативних «людських ресурсів» здатна займати провідне місце в світовій спільноті.
Інформатизація освіти є  головною передумовою успішного розвитку процесів інформатизації суспільства, тому одним із пріоритетних напрямків досліджень є вивчення  впливу впровадження комп’ютерних технологій у процес викладання всіх навчальних дисциплін в навчальних закладах на розвиток креативного мислення студентів.
Як зазначає академік АПН України М.І. Жалдак, нині комп’ютер із об’єкта вивчення перетворюється у високоефективний, багатофункціональний засіб навчання. Із використанням персонального комп’ютера підвищується ефективність навчального процесу завдяки його інтенсифікації та активізації навчально-пізнавальної діяльності, надання їй творчого дослідницького спрямування.
Модернізація сучасної вищої освіти пов’язана із залученням України до Болонського процесу, передбачає принципово новий підхід до підготовки майбутніх фахівців, особливо вчителів, які в подальшому повинні вміти формувати в учнів такі компетенції, як інформативність і технологічність, зокрема навчити школярів використовувати інформаційно-комунікаційні технології під час здійснення пошуку, аналізу, редагування, представлення, зберігання інформації тощо. Очевидно, що для виконання такої роботи учитель також повинен мати відповідні здатності, творчо мислити і займатися науково-дослідницькою діяльністю. Залучатися до такої діяльності майбутній учитель повинен ще під час навчання у вищому навчальному закладі: саме це дозволить йому ввійти у професійну діяльність з оптимальними вміннями до самовдосконалення, сприятиме оптимальній професійній адаптації.
Метою дослідження є розкриття значення ІКТ у системі креативної освіти майбутніх учителів. Численні дослідження психологів та педагогів (інформаційно-комунікаційні технології вивчали А. Андрєєв, І. Богданова, В. Галузяк, Р. Гурін, М. Жалдак, Т. Койчева, А. Нісімчук, О. Падалка, І. І. Підласий, М. Сментанський, О. Шпак, В. Шахов, та інші) доводять, що вже сьогодні необхідний перехід на нову методологію освіти, яка зароджується в реальній практиці нових інформаційно-освітніх середовищ. Щоб творчо вирішувати завдання, поставлені життям, пріоритет повинен бути відданий фундаментальним розробникам в області креативної освіти. Тільки така освіта здатна формувати у суб’єктів освіти творче мислення, розвивати у них не тільки загальні інтелектуальні здібності, а й креативні (творчі).
Отже, на нашу думку, у креативному освітньому просторі повинна переважати ІКТ. Якісним чинником креативної освіти є інноваційна діяльність самого викладача. Заняття з математики, орієнтовані на впровадження сучасних технологій і методів навчання, мають проходити у відповідно оснащеній технічними та програмними засобами аудиторії.
На заняттях і математики можна працювати з об’єктами Microsoft Ecxel, Microsoft Equation, Mathad. Заняття буде ефективним тільки за дотримання певних вимог до його організації, а саме: наявності великого демонстраційного  екрану на комп’ютерів.
Студентам можна запропонувати розробити власні презентації різних тем курсу математики. При цьому можна послуговуватися програмами Power Point, Paint та Gran1, а також Gran 3D, Screen Movie Player, Screen Saver Builder, AVI-файлами, засобами Internet тощо. Пояснення супроводжуються, інформацією на слайдах, що є не тільки яскравою динамікою ілюстрації, а й способом фіксації нового матеріалу. Нині розроблено значу кількість програмних засобів, що  дають можливість розв’язувати за допомогою комп’ютера досить широке коло математичних задач різних рівнів складності.
Сьогодні інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освітньому процесі використовуються в декількох напрямках: як засоби забезпечення лекційних занять; при проведенні практичних занять; як засоби самоосвіти студентів. Важливим із цих напрямків є самостійна робота студентів. Для її забезпечення, як правило, використовуються мультимедіа-технології або глобальна мережа Інтернет. Дослідження показують, що використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій значно підвищує ефективність формування творчого мислення студентів.
Найцікавішими і найперспективнішими, на наш погляд, є ще один напрям – використання ІКТ як засобу моделювання чи то проектування навчального продукту. В результаті моделювання педагогічних ситуацій в реальному часі з реальним суб’єктом освіти, майбутній педагог набуває досвіду педагогічної діяльності ще до виходу на виробничу педагогічну практику. Найбільш продуктивними в справі вироблення навичок педагогічної діяльності є мультимедійні презентації, самостійно створені моделі вивченої теми, вікторини на електронних носіях, міні-фільми на задану проблему, що є досить продуктивним в формуванні креативного мислення майбутнього педагога.
Таким чином, освітнє завдання полягає в підвищенні якості процесу навчання, зорієнтованого на творчий, креативний освітній простій, що націлює на підвищення якості освіти та самоосвіти як викладача, так і студентів.

Немає коментарів:

Дописати коментар