неділя, 27 серпня 2017 р.

ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА ЯК НЕВІД’ЄМНА ЧАСТИНА МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ


ПЕДАГОГІЧНА ПРАКТИКА
ЯК невідємна частина методичної підготовки
майбутнІХ вчителІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
(поради студентам третіх курсів)

Педагогічна практика в рамках професійної підготовки є великим потенціалом для формування майбутнього вчителя, забезпечує зєднання теоретичного навчання з практичною роботою в школі. Під час проходження практики студенти підвищують рівень самоосвіти і самовиховання, ступінь професійної підготовленості; синтезують педагогічні знання з практичною діяльністю. Саме у процесі педагогічної практики відбувається найбільш інтенсивний розвиток особистісних якостей студентів, виявляється критичне й осмислене ставлення до дисциплін, що вивчаються .
Педагогічна практика є складовою частиною навчально-виховного процесу та важливою ланкою в системі підготовки вчителя початкової освіти.
Мета практики «Пробні уроки і заняття» – вироблення і вдосконалення практичних вмінь та навичок, які необхідні майбутньому вчителю при організації навчально-виховної роботи з  учнями.
Завданнями практики є підготувати практикантів до проведення різних типів уроків та позакласних занять з окремих предметів; вчити добирати та доцільно використовувати на уроці активні форми і методи роботи з молодшими школярами; спостерігати і аналізувати навчально-виховний процес; вивчати вікові і індивідуальні особливості і здійснювати індивідуальний підхід до окремих учнів; вести щоденник педагогічної практики; розвивати любов до педагогічної професії, стимулювати прагнення до вивчення педагогічних дисциплін і удосконалення педагогічних здібностей з метою підготовки до творчого вирішення навчально-виховних завдань.
Згідно з навчальним планом коледжу   та Положенням про проведення практики студенти проходять цей вид практики у VI та VII семестрах ..Цій практиці передує серія показових уроків під час проведення лабораторних робіт з методик викладання предметів початкової ланки освіти, де основну увагу приділяється створенню умов для перегляду студентами уроків різних типів і видів у загальноосвітніх школах. Відвідування і обговорення показових уроків і занять, знайомство з досвідом роботи досвідчених учителів дозволяє студентам реально усвідомити і зрозуміти теоретичні положення про організацію навчально-виховного процесу, які вони одержали в педагогічному коледжі. При аналізі занять, уроків учителя та викладачі демонструють студентам еталони зразку аналізу уроків і позакласних занять з предмету.
Педагогічна практика проводиться в період теоретичного навчання після вивчення або паралельно з вивченням теорії навчання та фахових методик і спрямовується на залучення студентів до проведення уроків з усіх навчальних дисциплін початкової школи, формування у них професійно-педагогічних умінь організовувати, здійснювати й аналізувати навчальний процес, засвоєння перших елементів педагогічного досвіду. У процесі педагогічної практики «Пробні уроки і заняття у школі» студенти залучаються до виконання таких видів діяльності: знайомляться з організацією навчально-виховного процесу в класі, з роботою вчителів; вивчають методичну базу  школи, технічні та наочні засоби, календарно-тематичні, поурочні плани та конспекти уроків учителів; проводять пробні уроки й заняття з різних дисциплін (як основної кваліфікації, так і додаткової спеціалізації), здійснюють їх самоаналіз; відвідують і аналізують пробні уроки інших студентів-практикантів.

Для проходження даного виду практики формуються  підгруп з 5 студентів. Кожна підгрупа працює за своїм розкладом. Один студент з підгрупи проводить пробний урок, а решта ведуть спостереження. Кожен урок, позакласне заняття обговорюється підгрупою. Обговорення пробного уроку розпочинається із самоаналізу студентом, який проводив урок. Основні вимоги до самоаналізу: обґрунтування освітньої й виховної цілей уроку й виконання наміченого плану уроку, оцінка відповідності методів уроку цілям і змісту уроку, виконанню поставлених завдань, задоволеність або незадоволеність студентом-практикантом уроком (його окремими частинами), оцінка й обґрунтування досягнутих на уроці результатів. За проведений самоаналіз уроку методист виставляє студенту оцінку, яка враховується при оцінюванні уроку та практики в цілому. Студент, який аналізує урок першим, подає повний аналіз. У висновку зазначається, наскільки студент-практикант досягнув мети уроку в цілому; виставляється оцінка за проведений урок студентом, який його аналізує; висловлюються пропозиції і побажання.  Студенти підгрупи доповнюють зроблений аналіз розглядом тих аспектів, які, на їх думку, актуальні і не були прокоментовані при аналізі, висловлюють свою оцінку за проведений урок. Підсумковий аналіз уроку проводить викладач-методист. Він указує на допущені помилки, якщо вони є, висловлює поради, виставляє оцінку. Аналіз власної діяльності, що проводиться під керівництвом методиста, спільно з іншими студентами, допомагає практиканту усвідомити труднощі, що виникають в роботі, і знайти шляхи їх подолання,  педагогічно доцільний вихід. Важливо, щоб майбутній учитель навчився визначати, які помилки допущені їм у роботі через нестачу професійних знань та вмінь.
Щодо підготовки студентів до уроку, визначено такі основні етапи підготовки: попередній, основний та узагальнюючий. Попередній етап підготовки передбачає детальне ознайомлення зі змістом та вимогами навчальної програми з предмета, роботу з підручником чи посібником самостійне вивчення теоретичного матеріалу щодо способів та прийомів діяльності за допомогою методичних розробок, методичної літератури, а також з'ясування конкретних задач, які потрібно вирішити в процесі підготовки та проведення занять в школі. На цьому етапі студенти повинні узгодити з учителем тему уроку та отримати попередні поради та вказівки щодо проведення уроків. Основний етап підготовки полягає насамперед у створенні поурочного плану-конспекту, який допомагає цілеспрямовано провести урок; спрямовано на розбір з методистом та самостійне вирішення задач, виконання вправ, обговорення з методистом та уточнення плану конспекту уроку. Узагальнюючий етап підготовки до уроку включає: вивчення змісту , фіксація в пам'яті та на окремих картках найбільш важливої інформації по уроку; підготовку наочності для безпосереднього використання на уроці .
Студенти під час практики ведуть щоденники педагогічних спостережень, в яких відображають дані, необхідні для виконання завдань, передбачених програмою практики, в тому числі щодо складання психолого-педагогічних характеристик на одного учня і класний колектив. Матеріали щоденника використовуються при складанні звіту про виконану на практиці роботу.
Обов’язки студента практиканта: бере участь у настановчій нараді; вивчає спеціальну психолого-педагогічну літературу для всього виду практики; практикант підпорядковується правилам внутрішнього розпорядку школи, розпорядженням адміністрації і керівників практики, з'являється в школу не пізніше ніж за 10 хвилин до початку уроку; практикант зобов’язаний бути присутній на всіх видах практики згідно з розкладом, брати активну участь в аналізі уроків і занять, вести щоденник практики за встановленою формою; студент-практикант зобов’язаний вчасно звітуватися за практику, акуратно і змістовно оформляти документацію; проводить самоаналіз рівня практичних навичок; вносить пропозиції щодо організації практики, удосконалення практичної підготовки.
За результатами педагогічної практики студент отримує диференційовану оцінку, яка складається з наступних параметрів: ефективність проведення пробних уроків та виховних заходів;рівень аналізу та самоаналізу; якість оформлення документації.
Придаючи велике значення цьому виду практики у коледжі систематично проводяться відкриті методичні тижні з педагогічної практики . 05. 10 та 12.10 2016 р проходили відкриті методичні тижні з педагогічної практики «Пробні уроки та заняття » студентів групи ВШ-41. Адміністрація закладу та методична служба відвідали більше 27 уроків , які проводили студенти. Це уроки з української мови  (методист Котелевська Л.Д.), математика (методисти Рещікова Ю.М. Колесник Л.Д.), з російської мови (методист Слабінська Л.Д.), уроки музики (методист  Мудрик П.М.) англійської мови (методист Зайцева О.С), німецької мови (методист Колмакова І.Ю.), фізичної культури (методисти Івахненко В.О., Васютяк О.В..). Студенти були добре підготовлені до кожного уроку. Підібрано цікавий наочний матеріал, вдало використовували ігрові види вправ (які відповідали віковим особливостям дітей), студенти чітко пояснювали завдання, використовували ІКТ, були уважними до кожного учня. На високому ріввні було проведено уроки музики студентка Захарова Л, та Москаленко Ю., української мови студентка Сябро А., та Волкова М., російська мова  студентка Чиркіна В., німецька мова студентка Луньова М., Осадча Ю., математика Огар Ж., Довженко А., Зозуля Л. Ці студенти ставляться відповідально до проходження практики , вчасно зявляються на консультації до методистів та вчителів школи. А в майбутньому  вони поповнять лави тих хто виховує та навчає підростаюче покоління.  

завідувач навчально-виробничої практики Л.І. Шокодько

Немає коментарів:

Дописати коментар